Rust, Ritme en Regelmaat

De cognitieve ontwikkeling

De cognitieve ontwikkeling gaat het over het onderscheiden en het herkennen van voorwerpen en eigenschappen en het leggen van verbanden tussen gebeurtenissen. Later leren kinderen ook rangschikken naar verschillende kenmerken zoals: grootte, kleur en vorm. Door dingen vast te pakken, te bekijken en te manipuleren, komen ze steeds meer achter de aard van dingen. Door ervaringen die het kind spelenderwijs opdoet, vormt het zich mentale beelden van de werkelijkheid. Het kind wordt zich bewust van zijn omgeving. Het kind doet kennis op van de wereld om hem heen door middel van waarnemingen, voorstellingen en herinneringen. Daarnaast is het zelfstandig kunnen bedenken van oplossingen voor problemen een belangrijk onderdeel van de cognitieve ontwikkeling.

Bij baby’s kun je deze ontwikkeling voornamelijk stimuleren door herhalen, voorwerpen benoemen, kieke-boe spelletjes en voor de oudste baby’s zijn er puzzels met grote vormen, ze leren dan het verband tussen de vorm en de lege ruimte in de puzzel.
Bij dreumessen kun je deze ontwikkeling stimuleren door te benoemen waar spullen thuis horen, zoals een jas hoort op de kapstok. De dreumes gaat steeds meer verbanden leggen.
Bij peuters kun je deze ontwikkeling stimuleren door verschillende puzzels aan te bieden en daarbij de kleuren en vormen benoemen. Ook leert een peuter begrippen zoals: in, op, over, naast etc en wanneer hij deze moet toepassen. Sorteerwerkjes zijn ook goed voor de cognitie, zoals; blauw hoort bij blauw, geel hoort bij geel.